نرخ های جدید اینترنت مشخص شد!
معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات جزئیات نرخ های جدید اینترنت نامحدود را که اول مردادماه مصوب شد، تشریح کرد و گفت: در این مصوبه برای کم مصرفها نیز بسته اینترنت درنظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هفته گذشته در مصوبه ای نحوه ارائه سرویس اینترنت پرسرعت ثابت را از مدل حجمی به سرعت تغییر داد. براساس این مصوبه از این پس اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنت ADSL ، فیبرنوری و VDSL باید به تفکیک سرعت مورد تقاضای مشترک به وی سرویس ارائه دهند و خرید اینترنت بر مبنای حجم (گیگ) متوقف می شود.

جدول نرخ های ماهانه اینترنت پرسرعت ثابت

صادق عباسی شاهکوه معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با خبرنگار مهر، مدل جدید ارائه خدمات اینترنت را توضیح داد و گفت: در این مصوبه نرخ های جدید بر مبنای ۶ مدل سرعت اینترنت درنظر گرفته شده است که با توجه به میزان مصرف کاربران ADSL هزینه ماهانه اینترنت برای کاربران کاهش یافته است. در همین حال محدودیت ارائه تکنولوژی نیز برداشته شده است و اپراتورها می توانند متناسب با تقاضای سرعت کاربر به وی اینترنت ADSL ، فیبرنوری و VDSL بدهند.

سرعت اینترنت سقف مصرف اینترنت بین الملل (حجم برمبنای گیگابایت) سقف مصرف اینترنت داخلی (حجم برمبنای گیگابایت) قیمت ماهانه (تومان)
۵۱۲ کیلوبیت تا ۲ مگابیت برثانیه ۱۰ گیگابایت ۲۰ گیگابایت ۲۰ هزار تومان
۵۱۲ کیلوبیت تا ۲ مگابیت برثانیه (کم مصرفها) ۳ گیگابایت ۶ گیگابایت ۱۰ هزار تومان
۲ مگابیت تا ۶ مگابیت برثانیه ۱۰ گیگابایت ۲۰ گیگابایت ۳۵ هزار تومان
۶ مگابیت تا ۲۰ مگابیت برثانیه ۱۰ گیگابایت ۲۰ گیگابایت ۵۰ هزار تومان
بالای ۲۰ مگابیت برثانیه (پرمصرف تجاری) تا سقف ۲۰۰ گیگابایت ۱۴۰۰ گیگابایت ۲۵۰ هزارتومان
۵۰ مگابیت برثانیه (فیبرنوری) تا سقف ۲۰۰ گیگابایت ۱۴۰۰ گیگابایت ۳۰۰ هزارتومان

اعمال نرخ های جدید از اول شهریورماه

وی با بیان اینکه این مصوبه کمتر از یک هفته آینده به اپراتورهای اینترنت ابلاغ می شود، افزود: اپراتورها ظرف مدت یک هفته زمان خواهند داشت تا تعرفه های جدید را برای مشترکانشان اعمال کنند. براین اساس حداکثر از اول شهریورماه، کاربران اینترنت را با سرعت و قیمت متفاوت دریافت خواهند کرد.

عباسی شاهکوه با اشاره به آمادگی زیرساختهای فنی اپراتورهای اینترنت برای ارائه این خدمات، تاکید کرد: در مصوبه مرداد سال ۹۵ موضوع اینترنت غیرحجمی در کنار اینترنت حجمی به تصویب رسیده بود که امسال با حذف اینترنت حجمی و تغییرات جزئی در نرخ های اینترنت غیرحجمی، این مصوبه را بازنگری کردیم.

معاون رگولاتوری با بیان اینکه برمبنای مصوبه جدید، سرویس اینترنت با تعرفه «اتصال محور» ارائه می شود، توضیح داد: در این سرویس، مبنای قیمتگذاری سرعت است و کاربران به جای خرید حجم دانلود، بابت میزان سرعتی که دریافت می کنند هزینه پرداخت خواهند کرد.

وی با توضیح اینکه سرویس اتصال محور به معنای استفاده بی نهایت نیست و برای آن نیز حد درنظر گرفته است، گفت: در دنیا نیز این مدل سرویس به مصرف منصفانه ( Fair Usage Pallsy )  معروف است و کاربر بابت سقف حجم تعریف شده، باید هزینه پرداخت کند.

تفکیک میزان حجم استفاده از اینترنت داخلی و بین الملل

عباسی شاهکوه با بیان اینکه در این مصوبه سرعت اینترنت با دو پارامتر حجم اینترنت برای مصرف بین المللی و داخلی درنظر گرفته شده است، افزود: حجم استفاده از اینترنت داخلی ۲ برابر اینترنت بین الملل تعریف شده که این موضوع با هدف تقویت ترافیک ارتباطات داخل کشور و افزایش میزان محتوای داخلی است.

وی گفت: در این مصوبه اپراتورهای اینترنت مجاز هستند حداکثر تا سقف ۱۰ برابر اینترنت بین الملل نیز به کاربران با همان قیمت مقطوع درنظر گرفته شده و به شرط تامین ظرفیت شبکه انتقال، اینترنت داخلی بدهند. با این تبصره و با هدف افزایش میزان رقابت میان اپراتورها، انتظار داریم میزان استفاده از سرویس های داخلی افزایش چشمگیری یابد.

عباسی شاهکوه تاکید کرد: طبق این مصوبه، در صورتی که فردی ۵ تا ۸ ساعت در روز به طور مداوم هم محتوای داخلی دانلود کند، بازهم حجم مصرفی اش به اتمام نمی رسد. این مصوبه به نفع کاربرانی است که از ویدئو استفاده می کنند.

وی هدف از اجرای این مصوبه را تعریف مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و گفت: حتی برای کاربران این گزینه را نیز قرار داده ایم که بتوانند تقاضا دهند به جای حجم درنظر گرفته شده برای اینترنت بین الملل از حداقل ۲ برابر اینترنت داخلی استفاده کنند. به این معنی که کاربر می تواند به جای ۱۰ گیگابایت حجم اینترنت بین الملل از ۵ گیگابایت آن استفاده کرده و ۵ گیگابایت باقی مانده را با ضریب حداقل ۲ برابر برای اینترنت داخلی استفاده کند. به معنای دیگر کاربر می تواند حجم مصرف سرویس ترکیبی خود شامل اینترنت بین الملل و اینترنت داخلی را تبدیل کند.

بر کیفیت سرعت اینترنت نظارت می شود

معاون رگولاتوری در مورد نحوه نظارت بر ارائه سرویس اینترنت طبق مصوبه جدید نیز به مهر گفت: کنترل سرعت از کنترل حجم راحتتر بوده و کاملا مشخص است. تا پیش از این اپراتورها مجاز بودند که تا میزان یک هشتم سرعت اینترنت کاربر را پایین بیاورند اما در مصوبه جدید این موضوع لغو شده و برای سرعت قابل ارائه به کاربران کف و سقف درنظر گرفته ایم و روی آن نظارت خواهیم داشت.

وی گفت: معمولا حداقل سرعت استفاده کاربران از طریق دانلود و مودم مشخص است و درصورت عدم تطابق سرویس ارائه شده با سرعتی که کاربر درخواست داده است، می تواند به رگولاتوری شکایت خود را ارائه کند.

کاربران به جای ۵۰ هزار تومان ۳۵ هزار تومان پرداخت می کنند

صادق عباسی شاهکوه در مورد تعیین تکلیف مشترکانی که قرارداد آنها تا اول شهریورماه با اپراتورها به اتمام نمی رسد برای استفاده از تعرفه های جدید گفت: قرارداد این مشترکان تا پایان زمان درنظر گرفته شده، ادامه می یابد و اپراتورها ملزم هستند مطابق با همان قرارداد قبلی به کاربر سرویس دهند.

وی توضیح داد: تا پیش از این اینترنت با سرعت ۲ مگابیت برثانیه با حجمی حدود ۱۰ گیگابایت برای استفاده از اینترنت بین الملل حدود ۵۵ هزار تومان در ماه هزینه داشت اما هم اکنون با حدود ۳۵ هزار تومان کاربر می تواند اینترنت با سرعت ۲ تا ۶ مگابیت را در یک ماه مصرف کند.

 

منبع:مهر





حالا نوبت شماست
شما هم نظرتان را بیان کنید



پیام

كد امنيتي